מעטות עבודות האמנות שבכוחן לשדרג חלל שלם כמו ציורים בצבעי שמן. הופעת צבעי השמן בראשית המאה החמש-עשרה שינתה לחלוטין את האמנות המערבית. חלק ניכר מהאיכות עוצרת הנשימה של אמני הרנסנס האיטלקיים והציירים הפלמיים מהמאה השבע-עשרה, הוא בזכות המעבר לשימוש בצבעים מבוססי שמן.
יותר עושר ויזואלי
השימוש בצבעי שמן איפשר לאמני הרנסנס להגיע לרמות הדיוק אליהן הגיעו. צבעי שמן איפשרו לצייר לשלוט על כל אספקט בגוונים, והצבעים עצמם היו בעלי מראה עשיר ועמוק יותר. הם גם היו הרבה יותר עמידים, דבר שחיזק וביסס את מעמד האמנים.
גם היום, ציורים בצבעי שמן נמצאים בפסגה של עולם האמנות. מבחינה כימית הצבעים של היום שונים מהצבעים בהם השתמשו רמברנדט או ורמיר. בעבר חלק מצבעי השמן הכילו מתכות רעילות כמו עופרת וכספית, והיו אמנים שפשוט מתו מהרעלות. היום צבעי השמן בטוחים וחלקם אפילו עומדים בתקנים ידידותיים לסביבה. אבל העיקרון לא השתנה, השמן מאפשר לצבע להתייבש באיטיות ולקבע את הגוון בו מעוניין הצייר. העובדה הזו לא השתנתה ולכן גם בעידן הדיגיטלי האמנים המובילים לא מוותרים על ציורים בצבעי שמן.
לא דומה לרפרודוקציה
חובבי אמנות רבים נוהגים לתלות על קירות בתיהם רפרודוקציות של ציורי שמן. הבעיה ברפרודוקציות היא שהן לעולם לא יצליחו לשחזר את הטקסטורה של ציור שמן אמיתי. ובציורי שמן טקסטורה זה חלק משמעותי מה'פיל'. לכן, כדאי לעשות את המאמץ ולהשקיע בציור שמן אותנטי של צייר טוב. ההבדל באווירה שהוא מייצר בחלל הוא דרמטי.
יש בישראל כמה גלריות בהן תוכלו למצוא ציורים בצבעי שמן, שהם גם מאוד איכותיים וגם נגישים כלכלית. בהקשר הזה כדאי שתכירו את 'גלריה זלאיט' בצפון תל אביב. הגלריה מציגה את יצירותיו של האמן נסים זלאיט. אחד הציירים הוותיקים והמוכרים שפועלים היום בישראל.
נסים זלאיט הוא תלמידם של אביגדור סטימצקי ויחזקאל שטרייכמן ונחשב לאחד ממשיכי האסכולה של 'אופקים חדשים'. חלק מציורי השמן המרשימים שלו עומדים למכירה בגלריה זלאיט.