Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
16 Nov
16Nov

אמנית/אמן אתם משתתפים בתערוכה? תערוכה קבוצתית? תערוכת יחיד? בחלל ציבורי? בגלריה פרטית? בארץ?
אם תשובתך היא "כן", אז ישנם שלושה דברים, לפחות, שכדאי לך להקפיד עליהם בנקודות הבאות:
1. באירוע פתיחה
2. באירועים במהלך התערוכה
3. לאחר סיום התערוכה

1. אירוע פתיחה

אם תערוכת יחיד של יצירותיך בפתח, ולא משנה כרגע באיזה חלל בחרת, הנוכחות שלך באירוע הפתיחה היא כמעט ודאית, לפחות כך אני מקווה (-:
מה קורה באירוע פתיחה של תערוכה קבוצתית? האם גם שם הנוכחות של כל האמנים שמציגים ודאית?
מסתבר שלא בהכרח.
לתומי חשבתי שכאשר אני מגיעה לאירוע פתיחה של תערוכה, ובמיוחד לאחר שקבלתי הזמנה אישית דרך המייל, הוואטסאפ או המסנג'ר ואפילו אישרתי את הגעתי, אגיע לאירוע ואפגוש את האמנים ששלחו את ההזמנה.
אני נוהגת להיות נוכחת בכל אירועי הפתיחה של כל התערוכות שאני עורכת לאבי, הצייר נסים זלאיט, וחשבתי שכל האמנים נוהגים כך, אלא אם קרה מקרה חירום המונע בעדם להגיע לאירוע.
מסתבר שטעיתי ולא תמיד האמנים שם. כבר קרה לי פעם,  פעמיים ואפילו שלוש, שהגעתי לתערוכה והאמנים ששלחו אלי הזמנה לא היו באירוע הפתיחה. קרה גם שהגעתי לערבי פתיחה מעט מאוחר יותר, אתם מכירים בודאי את עומס האנשים הנמצאים בערב פתיחה של תערוכה קבוצתית, חיפשתי את האמנים אותם רציתי לפגוש ונאמר לי שהם היו ועזבו. עזבו לפני תום האירוע! קרה גם שהגעתי לתערוכה וראיתי עבודות של אמן לא מוכר לי, שהרשימו אותי מאוד, עד כדי רצון לפגוש אותו ולהזמינו אלינו לגלריה זלאיטארט לתערוכת יחיד והאמן לא היה שם. לא הגיע לערב הפתיחה. 

אתייחס לסוגיה משתי נקודות מבט, של האמן ושל האורח/מבקר/צופה:

א. נקודת מבט של האמן

כפי שנאמר בתחילת הפוסט, אני מתייחסת לתערוכות בארץ בלבד.
אירוע פתיחה של תערוכה מהווה נקודת שיא בחיי האמנות והאמן שיוצר אותה. ישנה התקופה המקדימה הכוללת תכנון היצירות שיוצגו, חשיבה על קונספט התערוכה ובעיקר יש חשיבה מצד האמן, מה הוא רוצה להראות לקהל. בתערוכת יחיד זה כמעט מובן מאליו אבל זה מתרחש כך גם בתערוכה קבוצתית.
אירוע הפתיחה מהווה אחת מנקודות השיא של התערוכה. לאירוע זה מגיעים אנשים רבים, בין אם הם קהל של האמן עצמו ובין אם של חבריו המציגים איתו בתערוכה. זו הזדמנות טובה שלך האמן לפגוש אנשים שאתה מכיר אבל, זו הזדמנות מצויינת לפגוש אנשים שאינם מכירים אותך או את יצירתך. האינטראקציה בין הצופה ליצירה מתרחשת לרוב ללא צורך בגורם שלישי (וטוב שכך. אם יש צורך בגורם שלישי לתווך בין השניים, אפשר לומר שזו יצירה שאינה עומדת בפני עצמה). יחד עם זאת, כשאתם האמן או האמנית, נמצאים שם ברגע הזה, כשהצופה עומד מול היצירה ורוצה לשמוע עוד, האינטראקציה הזו מועצמת. היצירה שלכם מקבלת נפח גדול יותר. הסיפור מאחורי הקלעים של היצירה, כשהוא מסופר על ידכם, מעצים את החוויה של הצופה. ולומר את האמת? לדעתי גם מעצים את החוויה שלכם מהאירוע. אז תהיו שם עבור הקהל שהגיע ובמיוחד, תהיו שם עבור היצירה שלכם.

ב.  נקודת המבט של הצופה, המבקר או האורח

האדם שקיבל לידיו את ההזמנה לאירוע, בין אם מידיכם או באמצעות אמן אחר המציג בתערוכה, החליט להגיע. הייתי אומרת אפילו החליט לטרוח ולהגיע. הסיבה להחלטה שלו אינה רלוונטית. חשובה התוצאה - הוא נמצא באירוע פתיחת תערוכה בה מוצגות גם עבודות שלכם. הוא הגיע עם ציפיה - לראות אמנות, לפגוש אמנים, לכבד חברים אמנים, להעביר ערב תרבותי ואתם רשאים להוסיף סיבות כיד הדמיון הטובה עליכם. הסיבה להגעתו אינה רלוונטית. הוא שם באירוע פתיחה של תערוכה בה מוצגות יצירות שלכם. תהיו שם גם אתם.
קשה לי לתאר את האכזבה, הייתי אומרת אפילו עלבון, שחשתי כמבקרת וכצופה, כשהגעתי לפתיחות של תערוכות קבוצתיות והאמנים לא היו שם. וכל מילה נוספת מיותרת.

*צילום מאירוע פתיחת התערוכה של האמן רפי מינץ בגלריה זלאיטארט הבית, לאמנות

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.